تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/03 - 08:10
کد خبر: 505545

نگاهی بر مراسم بدرقه تاریخی شهدای خدمت؛

وداع تاریخی/ قدرشناسی ملت ایران از شهید جمهور و همراهان

وداع تاریخی/ قدرشناسی ملت ایران از شهید جمهور و همراهان

۳۰ اردیبهشت‌ماه زمانی که وقوع سانحه برای بالگرد حامل سید‌ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه، حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی از محل آیین افتتاح سد قیز‌قلعه‌سی به سمت تبریز منجر به شهادت سرنشینان شد، میخ ابتدایی خیمه عزا برای فقدان «عزیز ملت» زده شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم وداع با شهدای خدمت؛ رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر همراهانشان که در سانحه دلخراش سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، صبح دیروز، دوم خرداد ۱۴۰۳، در تهران و در میان خیل جمعیت سوگوار برگزار شد. حضور گسترده مردم از ساعات ابتدایی روز در خیابان انقلاب به سمت میدان آزادی نشان داد که مردم پایتخت برای بدرقه رئیس‌جمهور شهید سنگ‌تمام گذاشتند.

پیکر شهیدان، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگردی که یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به علت شرایط نامساعد آب و هوایی دچار سانحه شد، پس از تشییع باشکوه در تبریز و قم، با وداع فراموش‌نشدنی مردم تهران بدرقه شد.

این مراسم که ساعت‌ها پیش از آغاز رسمی با حضور گسترده مردم  و شخصیت‌های کشوری و لشکری آغاز شده بود، از ساعت 7:30 دیروز با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت(ع)، شکل رسمی به خود گرفت.رئیس دفتر سیاسی حماس و معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان برای شرکت در مراسم تشییع شهدای خدمت در دانشگاه تهران حضور یافتند.اسماعیل هنیه طی سخنانی در این مراسم گفت: مطمئنم جمهوری اسلامی ایران به راه خود در حمایت از مردم فلسطین ادامه می‌دهد، تا پرچم‌ توحید و پیروزی را بر فراز قدس شریف برافراشته سازیم.

شوق دیدار از ۴ صبح

ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه است، طبق برنامه اعلامی یک ساعتی تا شروع مراسم باقی مانده اما تهرانی‌ها از ساعت ۴ صبح برای جایابی مناسب در مراسم تشییع و نماز به دانشگاه تهران آمده بودند و اطراف دانشگاه انتظار آغاز مراسم را می‌کشیدند. جا برای تردد به‌سختی پیدا می‌شود.

در یک چشم به‌هم‌زدن مسیر منتهی به دانشگاه تهران در خیابان انقلاب تقاطع خیابان قدس پر می‌شود. مردم چاره‌ای ندارند جز آن‌که در همان جایی که هستند، بایستند.پسر جوان و خوش‌سیمایی با یک طرح خالکوبی روی تمام دست راست روی جدول کنار خیابان انقلاب نشسته و به ورودی محل نماز زل زده است.

به ظاهر، چهره و نوع لباس پوشیدنش نمی‌آید که ۶ صبح روز تعطیل در اینجا برای بدرقه سید محرومان آمده باشد اما در این مراسم بدرقه از این دست چهره‌ها کم نیستند. گویا سید محرومان در دل دختران و پسران زیادی که ظاهر کلیشه‌ای «بچه مذهبی‌ها» را ندارند، جای کرده است.دختر جوان دیگری روی زمین نشسته، سرش را بین دستانش گرفته و پیش از آغاز مراسم زار می‌زند. پسربچه‌ای حدودا سه‌ساله پرچم «سید شهیدان خدمت» که سه برابر قدش است را در دست گرفته و می‌گرداند.چشمم به قابی دیگر می‌افتد، مردی کنار جدول خیابان انقلاب نشسته، با تسبیح روی پوستر سید محرومان طرح قلب درآورده و گریه می‌کند.

بعد از مداحی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به زبان عربی سخنرانی کوتاهی کرد و گفت: «از غزه آمدم تا به رهبری، شما مردم و خانواده شهدای خدمت تسلیت بگویم.»جمعیت بیشتر شده و جا برای راه رفتن نیست، همه سر جای خودشان ایستاده‌‌اند.

وسط جمعیتی، زنی که چهره‌اش از پشت‌سر مشخص نیست، مقوایی در دست گرفته که رویش طرح برگه تعرفه انتخابات ریاست جمهوری و نام و کد انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی کشیده شده و پایین آن نوشته شده «به را‌ی‌تان تا روز قیامت افتخار کنید».

نماز رهبر انقلاب بر پیکرهای شهدا 

ساعت ۹ صبح رهبر انقلاب بر پیکر شهدا نماز خواندند. کمتر کسی هست که از علاقه بی‌اندازه رهبر معظم انقلاب به حاج قاسم بی‌خبر بوده باشد. نماز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر پیکر شهید سلیمانی و اشک‌های ایشان هنوز در خاطرمان هست.

حالا پس از گذشت چهار سال از شهادت سردار دل‌ها، رهبر انقلاب بار دیگر بر پیکر عزیز دیگری نماز می‌خواند. نمازی که شباهت زیادی به نماز بر پیکر حاج قاسم داشت. «اللّٰهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیْراً»؛ چهار سال قبل بود که مقام معظم رهبری در نماز بر پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه تهران، سه بار این جمله را تکرار کردند و در حین ادای این کلمات منقلب شدند و جمعیت حاضر نیز به همراه ایشان منقلب شدند.این تصاویر در طول سال‌های گذشته، بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و تحلیل‌های بسیاری به همراه داشت.

صبح دیروز بار دیگر در دانشگاه تهران و در تشییع شهدای خدمت که با حضور انبوه مردم برگزار می‌شد، مقام معظم رهبری عبارت «اللّٰهُمَّ إِنَّا لَانَعْلَمُ مِنْهم إِلّا خَیْراً» را سه مرتبه تکرار کردند. در هنگام بیان این عبارت توسط رهبر انقلاب، جمعیت عزاداران، مانند چهار سال قبل، منقلب شدند و صدای گریه حاضران در صحن دانشگاه تهران پیچید.

در پایان اقامه نماز بر پیکر این شهدا رهبری معظم انقلاب با در آغوش کشیدن فرزندان شهدا آنها را مورد تفقد قرار دادند و پس از آن پیکرهای پاک شهدا بر دوش خیل جمعیت سوگوار تشییع شد.گروه‌های عزاداری هم با نواختن طبل و سنج و برافراشتن پرچم امام رضا(ع) و امام حسین (ع) در مسیر مراسم تشییع حضور داشتند و موکب‌های چایخانه امام رضا(ع) از عزاداران پذیرایی ‌کردند.

اقوام مختلف ایران‌زمین با پوشش‌های متفاوت هم از سراسر کشور خود را به تهران رسانده بودند تا علاو ه بر حضور در مراسم تشییع و نماز شهدای خدمت، ارادت خود را به شهدا نشان دهند. شهید جمهور، دیروز آخرین سفر استانی خود را روی دست مردمان کشورش در تهران پشت سر گذاشت تا پیکر پاکش در جوار مولای هشتم شیعیان در خانه ابدی آرام گیرد.شب پیش‌تر نیز مراسم وداع با رئیس‌جمهور شهید و همراهانش در مصلای تهران با حضور پرشور مردم پایتخت برگزار شد.

برگزاری مراسم ادای احترام سران کشورهای خارجی به پیکر شهدای خدمت

سران کشورهای خارجی با حضور در سالن اجلاس سران به پیکر رئیس‌جمهور شهید، وزیر امور خارجه و سرتیپ موسوی ادای احترام کردند. همزمان با پایان مراسم تشییع مردمی پیکر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش توسط مردم تهران، تابوت حامل پیکر رئیس‌جمهور شهید کشورمان، امیر عبداللهیان و سرتیپ موسوی روی دستان یگان دژبان ارتش در سالن اجلاس سران تشییع و در محل درنظر گرفته شده جهت ادای احترام مقام‌های خارجی قرار گرفت.محمد مخبر سرپرست قوه مجریه، علی باقری سرپرست وزارت خارجه، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور شهید ایران، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شهید کشورمان ازجمله مقامات ایرانی حاضر در این مراسم بودند.

در این مراسم ۶۸ تن از سران، مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور یافتند و به مقام رئیس جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند.امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس، تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، روسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دومای روسیه و روسای مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین روسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی بودند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.

حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع

حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهان  یکی از جلوه های به یادماندنی تشییع دیروز بود. این در حالی بود که تعدادی از خاخام ها با چفیه در این مراسم حاضر شده بودند.

68 کشور شریک غم ایران شدند

معاون اجرایی رئیس‌جمهور از میزبانی ایران از 68 هیأت عالی‌رتبه کشور‌های مختلف برای حضور در مراسم گرامیداشت شهید سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت خبر داد.  منصوری افزود: اوایل صبح  امروز به استان خراسان‌جنوبی سفر خواهیم کرد و از ساعت 7:30 برنامه‌ها آغاز و از ساعت 8 صبح پیکر مطهر شهدای خدمت در دستان مردم این شهر تشییع خواهد شد.

پیکر شهید رئیسی امروز پیش از مغرب به خاک سپرده خواهد شد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره انتخاب شهر خراسان جنوبی برای تشییع پیکر شهدای خدمت، بیان کرد: آیت‌الله رئیسی تعلق خاطر ویژه‌ای به این شهر داشتند و نماینده خبرگان این شهر بودند. منصوری بیان کرد: بعد از سفر بیرجند، پیش از ظهر امروز به مشهد مقدس سفر خواهیم کرد و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، تشییع شهدا از میدان 15 خرداد مشهد به سمت حرم مطهر رضوی آغاز خواهد شد و پیش از مغرب نیز به خاک سپرده خواهد شد.

 شهید امیر عبداللهیان

معاون پارلمانی رئیس جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم و رئیس فعلی شعبه ۴۲ دیوان عالی کشور درباره فقدان و شهادت امیرعبداللهیان بیان کرد: در دوره‌ای که معاون پارلمانی رئیس جمهوری بودم، آقای عبداللهیان را آدم شریفی دانستم‌.

از‌جمله ویژگی‌های عبداللهیان ادب مثال زدنی او بود. ایشان انسان بسیار مودب، متواضع، خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد و مسئولیت‌پذیر‌ بود. در طول ۴۵ سال گذشته کشور ما حوادث زیادی را به خود دیده است. برخی حوادث در شرایط حساس‌تر و مهم‌تر از وضعیت فعلی رخ داده است. اکنون نیز ضایعه بزرگی دیده‌ایم اما همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند خللی در اداره و امورات کشور ‌ ایجاد نخواهد شد. کما این‌که دیدیم بلافاصله با پیام رهبری، آرامش در کشور حاکم شد.

آل‌هاشم؛ عالم عامل

امیر شاهین تقی‌خانی، دستیار و مشاوره فرمانده کل ارتش در امور فرهنگی و رسانه‌ای درباره شهادت و فقدان حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با اشاره به حضور ایشان در دفاع‌مقدس و پس از آن حضور در مسئولیت ریاست سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش، توضیح داد: ویژگی‌های خاص اخلاقی و رفتاری ایشان موجب شده بود که به معنای واقعی کلمه، یار رزمندگان و فرماندهان باشند و در کنار کسوت روحانیتی که داشتند همه ایشان را دوست داشتند، چراکه عالم عاملی بودند؛ همراهی ایشان با رزمندگان و فرماندهان در دفاع‌مقدس و سال‌ها بعد از آن، مثال‌زدنی است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم پیش از آن‌که نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی شوند، رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش و درواقع نماینده ولی‌فقیه در ارتش بودند‌. از این‌رو مجموعه ارتش حجت‌الاسلام آل‌هاشم را به معنای واقعی کلمه دوست می‌داشتند و با ایشان ارتباط عاطفی و خوبی برقرار کرده بودند.به گفته وی، در کنار صفات و ویژگی‌های اصلی؛ نظیر خاکی بودن، مردمی و اخلاق‌مدار بودن، تواضع و مدیریت انقلابی، حجت‌الاسلام آل‌هاشم یک معرف و مبلغ صدیق برای مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند و به دلیل اشرافی که به مجموعه ارتش و فرماندهان و خدمات ارتش در زمان و پس از جنگ، چه در مقابل دشمن و چه در خدمت‌رسانی به مردم داشتند، می‌توانستند این مسائل را به‌خوبی برای مردم و جامعه تشریح و تبیین کنند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اعتقاد داشتند که اقدامات این ارتش مردمی باید برای مردم تشریح شود. ایشان در زمان مسئولیت خود در سازمان عقیدتی و سیاسی خیلی روی این امر و در راستای تقویت ابعاد فرهنگی و معنوی تلاش کردند.

دستیار و مشاوره فرمانده کل ارتش در امور فرهنگی و رسانه‌ای با بیان این‌که حجت‌الاسلام آل‌هاشم آل‌هاشم یک رزمنده و فرمانده عالی‌قدر در حوزه‌های دفاعی، سیاسی، انقلابی و جهادی بودند، افزود: هیچ موقع مسئولیت و سمتی که ایشان داشتند باعث نمی‌شد نگاه از بالا به پایین داشته باشند و فروتنی و تواضع‌شان در مقابل خانواده شهدا، رزمندگان، امیران،‌ افسران و سربازان مثال‌زدنی بود.

 آنچه باعث شده بود ایشان به‌عنوان یک خدمتگزار در ارتش با آن سبقه و سابقه در بیت حجت‌الاسلام آل‌هاشم در تبریز، بعد از مسئولیت در سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش و سپس بر عهده گرفتن امامت‌جمعه محبوب شود مردمی‌بودن ایشان بود.  وی خاطر نشان کرد: ایشان اقدامات شایان توجهی در سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش داشتند.

ما در مجموعه ارتش احساس می‌کنیم که برادر بزرگ‌تر و عالم وارسته‌ای را که عشق به ارتش و رکن دفاعی داشتند از دست دادیم. ما برادران خدوم، مخلص و زحمتکش خود را از دست دادیم. با این حال همان‌طور که آقا اشاره فرمودند قطعا این امر خللی در امور ایجاد نمی‌کند و ان‌شاءا... به امید خدا عزیزانی که رهروان صادقی برای این شهیدان هستند با پشتیبانی مردم شریف و درایت رهبر دور اندیش به تکالیف خود در تمامی ابعادی که کشور ما نیاز دارد انجام وظیفه می‌کنند.

انسان‌های خدوم و مخلص نظام و مردم را از دست دادیم و این امر خیلی ما را در مجموعه ارتش آزرده‌خاطر کرد و ما از این موضوع داغداریم. اما بر اساس درایت رهبر عزیز، روح امید و امیدواری را برای آینده‌ای بهتر باید تقویت کنیم. در پیامی هم که فرمانده کل‌ارتش جمهوری اسلامی ساعاتی پیش برای شهادت رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام آل‌هاشم و... دادند، به این موضوع آمادگی ارتش بر اساس مسئولیتی که در قانون اساسی برایش مشخص شده، تاکید شده است.‌

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رئیس ستاد دهه امامت و ولایت: جشن‌ مهمانی غدیر در سراسر کشور برگزار می شود
پلیس راهور: موتورسیکلت‌ها پارکینگ‌دار می‌شوند
پورمحمدی در اتاق بازرگانی: معتقد به حضور مردم در سطوح کلان هستم
بیمه رایگان برای۶ میلیون ایرانی
افزایش سرعت خرید تضمینی گندم برای تحقق کامل خودکفایی
آنچه دیپلمات شهید برای آزادی حمید نوری انجام داد
از محرومیت مادام العمر افراد تا انحلال باشگاه؛ سرنوشت متخلفان فساد در فوتبال چه خواهد شد؟
وکیل ورزشی: تبانی در فوتبال ۲۵۰ میلیون تومان جریمه دارد، مصاحبه علیه مقامات فدراسیون ۲ میلیارد تومان
اقامه باشکوه نماز عید سعید قربان در مسجدالاقصی +ویدئو
زجرکش شدن براندازان با آزادی حمید نوری +عکس
زمان و نحوه ثبت‌نام ترم تابستان دانشگاه آزاد اعلام شد
نتایج نهایی آزمون وکالت اعلام شد
رشد مثبت اقتصادی در هر ۳ سال اخیر
تاثیر رشد ۵ درصدی نرخ ارز نیمایی بر بورس
ایرانیان عصر امروز فریاد برائت از مشرکین سر خواهند داد
کوثری: برای اجماع نامزدهای جبهه انقلاب تلاش می‌کنیم
سرلشکر باقری: جهاد سازندگی بسترهای رشد روستاها را فراهم آورد
برنامه‌های هفتمین روز تبلیغات نامزدهای ریاست‌ جمهوری در رسانه ملی
نامه انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به مسعود پزشکیان
وعده درمانی یا علاج واقعی/ برنامه‌ نامزدهای انتخاباتی برای اقتصاد چیست؟
انتخابات ریاست جمهوری/ نامزدها چه نقدهایی را بر برنامه‌های هم وارد کردند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top